slider01 slider02 slider03 slider04 slider05 slider06 slider07 slider08 slider09 slider10

JOURE Voor het derde keer op rij vond zaterdag 4 november in De Oerdracht het jaarlijkse najaarsconcert van Muziekvereniging Excelsior uit Ouwsterhaule plaats. Voorzitter Einte Faber heette een mooi gevulde zaal welkom op de muzikale avond.

Na weken hard werken door de muzikanten van Excelsior op de muziekstukken en door de concertcommissie om het prachtige concert te organiseren van A-Z, was het dan eindelijk 4 november. Hier hadden we allemaal naar toegeleefd. Extra bijzonder voor Excelsior was de samenwerking met zangeres Elske DeWall. Niet eerder hadden we met haar opgetreden, maar onze gezamenlijke repetitie in oktober beloofde al veel goeds.

Het concert werd geopend door het A-orkest onder leiding van dirigent Gerben Pol met een bijzondere uitvoering van het grootse koraal “To My Country”. Halverwege het koraal werd het publiek verrast door de toevoeging van het orgel, welke werd bespeeld door De Fryske Marren haar eigen Burgemeester Fred Veenstra.

Na deze grootse opening door het A-orkest bracht het B-orkest onder leiding van dirigente Katharine Santema hun avondprogramma ter gehore. Het jeugdorkest opende met het statige en fraaie openingswerk “A Festive Parade”. Gastheer van de avond, Bert Groothedde wist met veel enthousiasme de muziekwerken aan te kondigen en te vertalen naar het publiek. Zo vroeg Bert aan het B-orkest voor wie dit het eerste optreden was voor publiek. Er ging één hand omhoog, de hand van drumster Hielkje. Al staande ontving Hielkje voor haar eerste optreden een groot applaus van publiek en A-orkest.

Het A-orkest vervolgde het programma voor de pauze met het solomuziekstuk “Cape Horn”. Solist Jacob Stuiver op waldhoorn speelde virtuoos en melodisch het gehele stuk door, begeleid door het A-orkest. Zijn solo werd door het publiek beloond met een zeer terecht en daverend applaus. Aansluitend aan de solo werd de Noorse mars “Valdresh Marsj” ten gehore gebracht, want een goede mars mag niet ontbreken bij een fanfareconcert.

Na de mars was het woord aan de voorzitter, want er zat een jubilaris in het orkest. Compleet verrast werd Sjoerd van der Wal toegesproken, die al 25 jaar lid van muziekvereniging Excelsior. Ooit begonnen op trompet en inmiddels bassist. Daarbij heeft Sjoerd zich jarenlang ook bestuurlijk ingezet voor Excelsior en is hij bestuurslid van de Stichting Vrienden van Excelsior. Voor al zijn verdiensten in de afgelopen 25 jaar heeft hij een zilveren Excelsior speld en een prachtig boeket bloemen ontvangen. Voordat de pauze ingezet kon worden, had het publiek nog één werk van het A-orkest tegoed, te weten “Flashback” van Jan de Haan. Een virtuoos werk met als terugkerend thema de Engelse hymne “Deep Harmony”.

Het najaarsconcert had de titel “Chasing the Music”, knipogend naar het muzieknummer
“Chasing the impossible” van gastartiest van de avond Elske DeWall. Om het publiek op te warmen voor het optreden van Elske, zette het A-orkest na de pauze in met het werk “Pastime with good company”. Dat Excelsior in goed gezelschap was, liet Elske meteen horen met haar eerste haar nummer “Heb het leven Lief”. Het muzieknummer welke bekend is van onder andere ‘The Passion 2017’, waarin Elske de Rol van Maria vertolkte. Hierna zette Elske het publiek in beweging met een verrassende variatie van de nummer 1 hit van Frans Bauer “heb je even voor mij” en een van haar guilty pleasures “Island in the stream” van Dolly Parton. Elske eindigde haar solo-optreden met “How Will I know” van Whitney Housten. Het gevarieerde programma van Elske en haar live performance deden iedereen in De Oerdracht verbluffen, wat een powervrouw.

Na het solo-optreden van Elske volgde een gezamenlijk programma van Excelsior en Elske. Swingend werd het nummer “Sway” van Michael Bublé ingezet. Gastspreker Bert Groothedde waagde hierop een dansje met Elske, onder muzikale begeleiding van Excelsior. Bijzonder fraai vervolgde het programma met de Friese bewerking van het lied “Gabriëlla’s Song” uit de Film As it is in Heaven. Een prachtig samenspel van het orkest met de zangeres. Een echte klassieker die ook in de Passion door Elske ten gehore werd gebracht, was “In Nije Dei” van De kast en mocht op deze avond ook niet ontbreken. Tevens was dit nummer vast een voorproef op het thema van het najaarsconcert van Excelsior voor volgend jaar. Feestelijk werd de avond afgesloten met “I’ve got the music in me”. Excelsior kijkt dankbaar terug op een schitterend concert met veel variatie en talent.
Geschreven door: F. Veldman-de Roo
Foto's gemaakt door: J. Hallema

Sponsoren